Ez év január végén a könyvtári baráti kör számára tartott előadást Karlik Barbara a buddhizmusról. Barbarát gyermekkora óta ismerem, Táborfalván végezte el az általános iskolát, Budapesten a Vörösmarty Mihály Gimnáziumban érettségizett, majd elvégezte A Tan Kapuja Buddhista Főiskolát, ezt követően pedig a filozófia szakot az ELTÉ-n.
- Az első kérdés, amely felmerül az emberben, miért éppen a buddhista főiskolát választottad?
- Szerettem volna olyan főiskolára járni, ahol hiteles tanítóktól tanulhatok a keleti vallásokról és filozófiáról. Nagyon jó tanároktól tanulhattam a nyugati vallásokról és filozófiáról is, hiszen ahhoz, hogy a keleti filozófiát megismerjem erre a tudásra is szükség van.
- Sok a kereső ember ebben a világban, hiányzik a belső iránytű. Lehetséges, hogy Te is válaszokat kerestél?
- Igen, válaszokat kerestem mindarra, amit a mindennapokban tapasztaltam. A buddhizmus elfordul a világ agresszivitásától és a haszonelvűségtől, a vágyak hajszolása helyett próbálja az egyéni helyes utat megmutatni úgy, hogy közben toleráns a többi emberrel és a többi vallással. Nagyon fontos, hogy az ember próbálja a végletek közötti középutat megtalálni, ez fő tanítás, úgy, hogy közben folyamatosan, koncentráltan, tiszta tudattal éli meg a jelen pillanatot.
- Sokfelől várnak az emberek megoldást problémáikra, nagyon népszerűek az életvezetéssel kapcsolatos útmutatók, az ezotériával foglalkozó könyvek. A buddhista tanítások nem esnek-e áldozatául a sokszor kaotikus, a médiumok által is gerjesztett folyamatnak?
- Sajnos úgy tapasztalom, hogy a buddhizmus is áldozata ennek. Az alaptanítások eltorzultak, kiragadnak egy-egy elemet, azt is sokszor tévesen értelmezve és ezt összemossák sokszor más vallás elemeivel.
- Mit lehet tenni ez ellen?
Elindult egy kezdeményezés, vallásközi párbeszédek zajlanak. Ezt úgy kell elképzelni, hogy például egy hetes rendezvény keretében egyes vallások képviselői vendégül látják a többi vallás képviselőit a jobb megismerés és megértés érdekében. Sajnos az újságokban, televízióban, egyes kiadványokban vagy honlapokon megjelenő tanítások hitelességével nem sokat tudunk kezdeni. Itt volna szerepe az egyénnek, aki a tiszta forrást keresi meg. Összehasonlító vallástörténeti és filozófiai szakirányon végeztem, ezek a tanulmányok is segítettek abban, hogy letisztult képet kapjak a különböző eszmerendszerekről.
- Mit tudsz átadni ebből a tudásból az embereknek?
- Nagyon nehéz megtalálni azokat a szervezeti formákat, amelyek erre lehetőséget nyújtanak.
- Úgy gondolom, hogy a mindennapokban mégis tudsz hatni a környezetedre azzal, hogy magatartásodban, konfliktuskezelésedben, életviteledben képviseled azokat a normákat, amelyeket a buddhizmusban ismertél meg. A már említetteken kívül melyek ezek?
- Nem kell semmi különlegesre gondolni, ezek olyan normák, melyeket valamennyiünknek be kellene tartanunk ahhoz, hogy együtt tudjunk élni: nem kell indulatosnak lenni, nem kell megbántani a másikat, el kell tudni fogadni a bennünket ért jót, rosszat egyaránt, nem kell hosszasan töprengeni dolgokon, meg kell tanulni az elengedést és el kell fogadni a folyamatos változást, meg kell élni a pillanatot.
- Milyen terveid vannak a jövőt illetően?
- Filozófiából szeretnék az ELTÉ-n doktori címet szerezni. Mesterszakos szakdolgozatomat most fogom leadni, melynek témája: Az antik görög lélekvándorlás. Ebben a témában nagyon nagy segítségemre van mindaz, amit a buddhista főiskolán megtanultam.
- Sok sikert kívánok! Köszönöm szépen a beszélgetést!
- Én is köszönöm, és azt is köszönöm, hogy a könyvtárban előadást tarthattam.
Borsi Mária |