Nagyközségi és Iskolai Könyvtár

Nagyközségi és Iskolai Könyvtár


Nagyközségi és Iskolai Könyvtár

Online katakógus

Online katalógus

1993. február - 2023. október, kereshető tartalommal


Táborfalvi MOZAIK 1993. február - 2023. október, kereshető tartalommal

Települési Értéktár

Navigáció

Legújabb cikkek

Nyitva tartás

Nyitva tartás

Elérhetőség

2381 Táborfalva, Iskola u.7.
Tel: 29/382-952
Könyvtáros: Taskó Kata
E-mail: konyvtar@taborfalva.hu

Felhasználók

· Online vendégek: 10

· Online tagok: 0

· Regisztráltak: 5
· Legújabb tag: martinekk

MyStat

Könyvtár a Facebook-on


Könyvtár a Facebook-on anno 2015 - 2023.


A 142 blog és a vasútfejlesztés

Gyorgyovics Krisztiánnal beszélgettem a 142 blogról, ami a Budapest-Lajosmizse-Kecskemét vasútvonal mindennapjaival és történetével foglalkozik. Természetesen, kitértünk a várható pályafelújításra is, hiszen ez hosszú évtizedek óta halogatott fejlesztés, ami nagyban könnyítené a táborfalviak életét. Nem mellesleg, Krisztán gyökerei is táborfalviak. 

 

 

 Mióta foglalkozol a Budapest-Lajosmizse-Kecskemét vasútvonal történetével, mindennapjaival, honnan az érdeklődés? 

 

Gyerekkorom óta utazom rendszeresen ezen a vonalon. Akkoriban még a szüleimmel bumliztunk Budapest és Táborfalva között hétvégente. Hangos, füstölgő mozdonyok, zakatoló, álomba ringató kocsik jellemezték akkoriban is ezt a vonalat. A legtöbb kisfiú érdeklődését a vasút iránt az ilyen utazások keltik fel. Nálam a lajosmizsei vasútvonal iránti érdeklődés ekkor, a kilencvenes években alakult ki. Komolyabban, egyúttal a vasútvonal múltjával csak 2010 óta foglalkozom. Ekkor hoztam létre a 142 blogot. 

 

 

Eléggé mostohán kezelte eddig minden kormány ennek a vonalnak a sorsát, de maga a MÁV is. Hogy látod ezt, mint a vonal szakértője, bloggere? 

 

2007-ben, amikor megváltottam az első bérletemet, ezzel megismerve az ingázás fogalmát, már én is megéreztem a vonal mostoha mivoltának utasokra gyakorolt hatását. A hosszú menetidőn felül számomra is általánossá váltak a műszaki meghibásodások, a késések és
a vonatkimaradások. Évtizedek óta tervben van a vonal felújítása, érdemi előrelépés eddig mégsem történt. 

 

 

A tulajdonjogi viszonyok – amikről a sajtótájékoztatón nem hallottunk – mennyire vethetik vissza a tervezést és a kivitelezést, minden terület, ami a bővítéshez szükséges, rendelkezésre áll vagy lesznek kisajátítások, amik a vonal mentén gazdálkodókat, a településeket érinthetik? Vannak erről információid? 

 

Nincsenek konkrét információim erről. Talán jövő év végén lenne érdemes erről kérdezni, miután elkészültek a tervek. Ugyanakkor el tudom képzelni, hogy lesznek kisajátítások, hiszen Kőbánya-Kispest és Ócsa között a második vágányt is tervezik kiépíteni. 

 

 

Egy személyes kérdés. Előzményként annyi, hogy régebben egy írásomban feldolgoztam az Örkény környéki kisvasutak történetét és ennek kapcsán sok egykori írást láttam arról, hogy a gerincvonal milyen nehézkesen jött létre. Volt olyan település az 1800-as évek végén (pl. Dabas), amely nem támogatta a vasút létrehozását. Az Örkény környékiek, élükön Pálóczi Horváth Istvánnal, viszont lelkes támogatói voltak a fejlesztésnek és ingyen
bocsájtották a vasút rendelkezésére területeiket. A fejlesztést minden érintett település támogatja? Mit tudsz erről? 

 

Valóban így van, Pálóczinak sokat köszönhet ez a vasútvonal. Akkoriban a legtöbb ember furán nézett a tűzokádó csühösökre, de ő látta benne a fejlődés lehetőségét. Az akkori birtokosok hozzáállása alakította ki a vasútvonal ma is ismert nyomvonalát. A most beharangozott felújítás kapcsán nem tudok olyan önkormányzatról, amely nem támogatja a projektet. 

 

 

Vitézy Dávid a Budapest Fejlesztési Központ vezetője (a projekt felelőse) elejtett egy félmondatot a tájékoztatója végén: „A projekt akkor fog megvalósulni, ha azt az új,     2022-ben felálló kormány is támogatja.” Ezt a mondatot Te is külön kihangsúlyoztad a blogodban, miért? 

 

Számunkra talán ez a mondat bírt legnagyobb információval és ezt közvetíteni is szerettem volna. A laikus utasoknak, olvasóknak nem sokat mond az, hogy 54 kilogrammos síneket terveznek lefektetni, vagy hogy 19 vasúti műtárgy épülne át. Ezzel szemben az a mondat, hogy a felújítás csak abban az esetben kezdődhet meg, ha az akkori kormány is ugyanígy fogja támogatni a beruházást, már jelentőséggel bír. És mivel ez is elhangzott a sajtótájékoztatón, kötelességemnek éreztem leírni a blogban. 

 


 

 

Személy szerint, Te bízol abban, hogy ez a mostani terv nem csak terv marad? 

 

Én lennék az egyik legboldogabb ember, ha a 2020-as évek végén már egy teljesen felújított, 21. századi színvonalú lajosmizsei vonalon utazhatnék. Nagyon bízom benne, hogy a projekt zökkenőmentesen meg fog valósulni. 

 

 

Köszönöm a beszélgetést! Munkádhoz sok sikert és kitartást kívánok! 

 

Fekete Gyula

 

[Megjelent: Táborfalvai Mozaik, XXIX. évfolyam, 09. szám (2021. szeptember) 13. p.]

 

Kapcsolódo oldal: 142 blog

 

További fényképek a galériában láthatók >>