Egy nem mindennapi élet mozaikjai |
Tóth Rozália már egy éve kezdte el tervezni a kiállítását, a sors azonban úgy hozta, hogy emlékkiállítás lesz Hernádon a Művelődési Házban. A tárlat 2016. január 30-tól három héten át lesz látogatható.
Tóth Rozália szorosan kapcsolódott Táborfalvához, festményei számos lakás és helyi intézmény falát díszítik. Életéről unokaöccsével, Tóth Sándor színművésszel beszélgettem, aki 1992-től a Nemzeti Színház, 2000-től a Pesti Magyar Színház tagja, és aki talán nem is lett volna színész, ha nincs a nagynénjéhez fűződő szoros kapcsolata.
A nagynénémnek nagyon furcsa élete volt, kezdve azzal, hogy nem ment férjhez. Gyűrűs menyasszony volt, amikor meghalt a vőlegénye, és ez olyan sokkhatás volt, ami után úgy döntött, ez az egyetlen szerelem marad az életében, és hordozta magában ezt a fájdalmat élete végéig. Nem engedett senkit magához igazán közel. Iszonyatos, mondhatni, már bántó igazságérzete volt, ami okozott néha kellemetlenségeket, bár soha egyetlen csúnya szó nem hagyta el a száját és mindig úgy beszélt, mint egy Kazinczy-díjas író. Erős értékrendje volt és ezt számon is kérte a külvilágtól. Nem volt könnyű megfelelni az Ő erkölcsi világképének, nekem sem ment mindig, voltak is közöttünk súrlódások ebből kifolyólag néha. Kevés emberhez kötődött igazán, mi közel álltunk egymáshoz szerencsére. Mindenkihez kedves volt, mélységesen adakozó és lokálpatrióta, de ez sosem a helyhez való kötődést jelentette számára, hanem az emberekkel való kapcsolatát.
Az a szolgálat, amit Ő teljesíteni akart, mindig fontosabb volt számára mindennél. A saját önkifejezésre való törekvése sokkal kevésbé volt lényeges, az számított csak, hogy örömet szerezzen a környezetének vagy azoknak, akik megvásárolták a képeit. Nyilván az Ő világlátása, ízlése és gondolatai ott vannak a képeiben, de soha nem az önmegvalósítás igénye vezérelte, amikor például kitalált egy új motívumot vagy új technikát használt. Ő tudta, hogy nem lesz tananyag, és ez nem is motiválta. Amikor kortárs művészeti lexikont szerkesztettek, Rozália kimondott kérése volt, hogy hagyják ki belőle. Ez jelzés is lehet, hogy Ő stílusától függetlenül talán nem is akart soha tananyag lenni, ami döntés kérdése, de nem lehet kihagyni ebből azt a családi hátteret, ahonnan a nagynéném jött. Én azt gondolom, hogy ha őszintén boncolgatjuk, mélységes kishitűség jellemezte. Fogalma nem volt a nagynénémnek arról, hogy mi a pénz és mi az érték, sokszor azzal sem volt tisztában, hogy mi mibe kerül. Ez ugyanígy igaz volt a másik irányban is: nem az alapján értékelte a művészetét, ki mennyi pénzt ad a képeiért, hanem őszintén örült annak, ha valaki szerette volna megvásárolni a festményét. És onnantól odaadta fél áron, hitelbe vagy akár ingyen, nem törődve a befektetett energiával vagy az alapanyagok költségével. Még annak is örült, amikor a teraszáról ellopták az egyik frissen elkészült, száradó festményét. Emlékszem, büszkén és nevetve újságolta, amikor megérkeztem, hogy Ő már akkora művész, hogy lopják a képeit. Ugyanígy vidáman mesélte, amikor kiderült, hogy másolják a képeit, a stílusát, eszébe sem jutott bosszankodni ezen. Ez jól mutatja a viszonyát is az élethez, a tárgyakhoz: nem ez az érték volt a fontos, nem az számított, hogy mi lesz. A hamvait is a tanyán a szilfa alatt szórtuk szét, nem akart magának emlékhelyet.
Büszke nő volt és különleges, öntörvényű ember, sokunk életében volt meghatározó személyiség. Én biztosan nem lettem volna színész a nagynéném nélkül, de egy-egy jó mondat, beszélgetés mindig helyre tette a dolgokat és segített fókuszálni, mi az igazán lényeges az életemben. A családom egyébként is hatalmas szellemi muníciót jelentett, mindenki tisztelte és nagyra tartotta, támogatta a tehetséget. A nagynéném eredetileg apámtól tanult festeni, aki szobafestő-mázoló volt, de az utolsó lepedőt is felszögelte a falra, odaült a néném mellé és figyelte, biztatta. A nagyapám szobrász volt, szintén sokat segítette Rozáliát, aztán jöttek a nagyok, Barcsay Jenő vagy Szász Endre.
A nagynéném szellemi centrum is volt, nagyon szerettek hozzá járni az emberek. Bessenyei Ferenc mondta, hogy neki itt közel és távol a nagynéném az egyetlen igazi intellektuális partnere, de a postás is nála kávézott és súlyos bűnökért elítélt, börtönben élő rabbal is levelezett hosszasan, aki számára Ő volt az egyetlen kapocs a külvilággal. Imádott főzni másokra, vendégeket fogadni, összegyűjteni az embereket, amíg csak bírta. A betegséget is büszkén viselte, nem akarta engedni, hogy összetörten, gyengén lássuk. A kemoterápiák után nehezen mozgott a keze, göcsösen tudta csak markolni az ecsetet, de festett. Azt mondta, rájött, hogy Ő nem a kezével fest, hanem a fejével, ott dől el a téma.
Kép forrása: Tóth István, fotóművész |
· Admin - 2016. January 26. 15:53 2687 megnyitás · |
2024. October 22. Tuesday, 03:12:28
Nagyközségi és Iskolai Könyvtár
Online katakógus
1993. február - 2023. október
Navigáció
Legújabb cikkek
· Könyvajánló: Tesla b...
· Több évtized a közig...
· Új könyvtárosunk: Ta...
· Programajánló: Ormánság
· Örkényi Református T...
· Elköszön a felelős s...
· Napjaink Erdélyben
· Erdélyi kirándulás
· Ismét Erdélyben jártunk
· Költészet a pódiumon...
· A nemzeti összetarto...
· Beszélgetés Szücs Gá...
· Partneriskolai kapcs...
· Borsi Mária Olvasóve...
· Programajánló: Buzsák
· Több évtized a közig...
· Új könyvtárosunk: Ta...
· Programajánló: Ormánság
· Örkényi Református T...
· Elköszön a felelős s...
· Napjaink Erdélyben
· Erdélyi kirándulás
· Ismét Erdélyben jártunk
· Költészet a pódiumon...
· A nemzeti összetarto...
· Beszélgetés Szücs Gá...
· Partneriskolai kapcs...
· Borsi Mária Olvasóve...
· Programajánló: Buzsák